Tuesday, November 18, 2008

Θεραπευτική ιππασία

Η χρήση του αλόγου ως θεραπευτικό μέσο είχε διαπιστωθεί στην Αρχαία Ελλάδα, όπως γνωρίζουμε από το βιβλίο του Ξενοφώντα «Περί Ιππικής». Επίσης, έχει περιγραφεί πως ο Ασκληπιός έδωσε τα άλογα στην ανθρωπότητα «για αυτούς που υποφέρουν από τραύματα, πληγές και ασθένειες που δεν μπορούν να θεραπευτούν.» (Mayberry, 1978).

Η ανάπτυξη της θεραπευτικής ιππασίας ξεκίνησε μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ελσίνκι το 1952, όπου η Δανέζα Liz Hartel κέρδισε το Ασημένιο Μετάλλιο στην Ιππική δεξιοτεχνία, όντας θύμα πολιομυελίτιδας το 1940, με μερική παράλυση και στα δύο της πόδια και βηματίζοντας μόνο με βακτηρίες. Από το έτος αυτό κι έπειτα η ίδια μαζί με τη φυσικοθεραπεύτριά της , Ulla Harpoth, ξεκίνησαν τη χρήση του αλόγου ως θεραπευτικό μέσο για την αποκατάσταση ασθενών.

Σήμερα, προγράμματα Θεραπευτικής Ιππασίας διεξάγονται σε 42 χώρες, από περισσότερες από 200 θεραπευτικές ομάδες.

Σύμφωνα με το εγχειρίδιο (για συντονιστές ΘΙ) των εγκεκριμένων από την NARHA (τον Σύνδεσμο Βορείου Αμερικής για την Θεραπευτική Ιππασία και την Ιπποθεραπεία) Κέντρων Θεραπευτικής Ιππασίας Strides (Strides Book 1, σελ. 12-15), τα οφέλη της Θεραπευτικής – Εκπαιδευτικής Ιππασίας ταξινομούνται ως εξής:

Σωματικά

- βελτίωση της ισορροπίας, ενδυνάμωση των μυών, βελτίωση του συντονισμού των κινήσεων, γρηγορότερα αντανακλαστικά, καλύτερος κινητικός σχεδιασμός, έκταση μυών που είναι σε σύσπαση, ελάττωση της σπαστικότητας, αύξηση του εύρους κινήσεων των αρθρώσεων, ελάττωση των παθολογικών προτύπων κίνησης, βελτίωση της αναπνοής και της κυκλοφορίας, βελτίωση της όρεξης και της χώνεψης, αισθητηριακή ολοκλήρωση και ανάπτυξη της συμμετρίας του σώματος.

Ψυχολογικά

- Βελτίωση της γενικής αίσθησης ευημερίας μέσα από την άσκηση στον καθαρό αέρα, βελτίωση της αυτοπεποίθησης, αύξηση του ενδιαφέροντος για τον εξωτερικό κόσμο, αύξηση του ενδιαφέροντος του ωφελούμενου για τη δική του ζωή, βελτίωση της ικανότητας διαχείρισης κινδύνων, ανάπτυξη της υπομονής, βελτίωση του ελέγχου των συναισθημάτων και της αυτοπειθαρχίας, βελτίωση του αυτοελέγχου όσον αφορά τη συμπεριφορά.

Εκπαιδευτικά

- Βελτίωση της ικανότητας στην ανάγνωση, στην αριθμητική, στην αλληλουχία, στην υιοθέτηση προτύπων (patterning), στον προγραμματισμό των κινήσεων, στον συντονισμό χεριού – ματιού, στην οπτικο-χωρική αντίληψη, και στη διαφοροποίηση των σημαντικών από τα ασήμαντα ερεθίσματα.

Κοινωνικά

- Δημιουργία φιλίας με το άλογο και με άλλους που ασχολούνται με το ίδιο ή και άλλα άλογα, ανάπτυξη σεβασμού και αγάπης για τα ζώα μέσα από τη φροντίδα των αλόγων, αύξηση των εμπειριών του ατόμου μέσα από τις δραστηριότητες με / για το άλογο και με τη γνωριμία με μέρη / διαδρομές, διασκέδαση με παιχνίδια με τα άλογα.

Πηγή: specialeducation.gr, Πρόγραμμα θεραπευτικής ιππασίας - Πολίτροπο

Δες και:

Σύνδεσμος Θεραπευτικής Ιππασίας Ελλάδας

Όταν τα άλογα θεραπεύουν - ΟΙΚΟ της Καθημερινής

2 comments:

gvarvakis said...

Γεια σου Καλλιόπη
Διάβασα για σένα και τις δραστηριότητές σου στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Έψαξα και βρήκα το blog και μου αρέσει πολύ η εξέλιξή του. Δεν έχεις περιοριστεί στην ηλεκτρονική "έκδοση" του μαγαζιού σου αλλά δίνεις προοπτική για ανάγνωση θεμάτων σε πολύ κόσμο. Καλή επιτυχία στο εγχείρημά σου και καλές δουλειές βέβαια!!

kalliopi said...

Σ'ευχαριστώ. Να 'σαι καλά :)